Val i livet

Jag kände mig närmre döden än på länge idag.

Jag och Ana diskuterade cancer lite smått imorse, eftersom hon hade tagit sista vaccinet mot livmoderhalscancer och hon undrade om jag också skulle göra det. Och senare idag så pratade vi om cancer på biologin också. Och jag har insett en sak om mig själv; om jag någonsin skulle drabbas utav cancer så vill jag inte ha medicinsk hjälp för att förhindra den, såvida det inte är något jätteviktigt jag måste göra. Får jag cancer så ska dö utav det, har jag bestämt. Och chansen att jag får cancer är inte så jätteliten heller, eftersom vi har det i familjen. Både farmor och min ena farbror fick det och båda är döda. Men jag tänker inte vara av ekonomisk belastning för min familj och jag vill inte heller förhindra något som min kropp har bestämt sig för. Det känns inte naturligt. Okay om jag hade råkat ut för en bilolycka eller liknande, då vill jag få livsuppehållande medel, men inte för något som är naturligt. Så får jag cancer så är det kört för mig, helt enkelt.

En annan sak också; tycker ni att det är okay att utföra medicinska experiment på djur bara för att kunna hitta ett botemedel mot sjukdomar som drabbar oss?

Själv tycker jag att det är helt stört att vi gör det. Visst, det vore hur najs som helst om vi hade botemedel till dödliga sjukdomar, men ska man verkligen utsätta djur för dessa sjukdomar? Är det rätt att spruta in cancerceller i råttar och liknande, och sen bara testa botemedel mot vissa utav dem medan de andra får stå ut med att ha sjukdomen? Vi vill inte ha dem, så varför ska andra djur behöva? Äckligt är det. Det spelar ingen roll att det kan rädda tusentals personer, jag tycker fortfarande att det är fel.

Dagens person(er): Ana
Dagens låt(ar): Super Junior - WHAT IF, Super Junior - Why I like you
Dagens lektion: Matte
Dagens motto: "If homosexuality was a disease then we could all just call in queer. 'I'm sorry, can't work today. I still have the queer'"

Kommentarer
Postat av: Mari

Så om du verkligen på riktigt skulle få cancer, skulle du bara ge upp så då? Skulle du inte alls kämpa för att överleva, för både din egen och dina näras skull?

2009-03-19 @ 20:46:31
Postat av: Rosa

Håller med Mari..Tror du inte det skulle bli jobbigare för dem om du dör än en ekonomisk belastning skulle vara?

2009-03-19 @ 21:38:07
URL: http://rooosa.wordpress.com
Postat av: Linda

Mandy, din familj skulle inte se dig som en ekonomisk belastning! Såsom Rosa sa, det skulle ju vara mycket värre om du dog! T_T

2009-03-19 @ 21:43:06
URL: http://juicybox.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag kom på att jag hade nog mer att säga ♥ Jag vet inte om man kan säga att kroppen "bestämmer sig för att få cancer". Det kan ju t ex också bero på yttre omständigheter, då man får den fruktansvärda oturen att kroppen utvecklar cancerceller. Jag tycker inte att man ska ge upp när det finns hjälp att få! Det vore som om att kasta bort så mycket tycker jag.. Hade du verkligen velat spendera din sista tid i livet med familj och vänner som lider av att du kommer försvinna, när det faktiskt inte hade behövt bli så?



Angående djurförsök, jag håller med dig på den punkten! Det är verkligen helt sjukt att vi gör så mot djur, de kan varken tala för sig själva eller försvara sig T_T

2009-03-19 @ 21:59:38
URL: http://juicybox.blogg.se/
Postat av: Jaedze

Men mandyyy, jag håller med alla ovanstående punkter, så får Mandy inte tänka!!! Unnie blir ledsen!!

2009-03-19 @ 22:14:17
URL: http://jaedze.blogg.se/
Postat av: Mandy

Det är inte så att jag ger upp. Det är verkligen inte så jag tänker på det alls. Utan det är snarare att jag inte vill sitta där och hoppas på det bästa, fastän det kanske inte hjälper. Det låter också dumt, men jag vet inte hur jag ska förklara det på ett annat sätt. För mig blir det snarare att jag dör på ett sätt som jag finner värdigt. Jag inser att det är extremt själviskt att tänka så, men det här något jag har bestämt för mig själv, inte för någon annan. Vad min familj och mina vänner beträffar; jag är ledsen, men jag bryr mig inte särskilt mycket. Det är synd att jag lämnar alla, men vad gäller mitt liv tänker jag att vara självisk.



Sen har jag ju inte fått cancer än heller. :3 Jag kanske ändrar mig i framtiden, eller om jag nu får sjukdomen, men detta är vad jag vill just nu.



Linda: Ja, visst är det hemskt? Jag mår illa bara jag tänker på allt sjukt som dessa djur utsätts för, bara för att vi betraktar oss som en högre varelser! D:

2009-03-19 @ 22:52:05
URL: http://kikyo.blogg.se/
Postat av: Ani

Jag ser din poäng i det med cancer och jag tycker inte du har fel, för det är ditt val. Men självklart hade jag föredragit att du fortsatte kämpa för livet. Själv vet jag nog egentligen inte vad jag hade gjort. Jag tror nog bara jag skulle veta just då.



Och det med att testa på djur tycker jag också är brutalt sjukt. Jag kan ändå inte bestämma mig om det är bra eller dåligt. Ska fundera vidare... Det är lite som "övermännisko"-grejen från Brott & Straff känner jag nu - döda en, rädda tusen duvet.

2009-03-19 @ 23:13:56
URL: http://lilychouchou.blogg.se/
Postat av: Mari

Det är väldigt synd att du inte bryr dig om hur vi skulle reagera och må efteråt om du skulle dö! T__T

2009-03-20 @ 14:35:02
Postat av: simona

Mands, det där med ekonomisk belastning is crap, tänk om alla med någon åkomma skulle tänka så, exemplevis funktionshandikappade. Då blir det "jag är funktionshandikappad, jag kan ju lika gärna gå och dö för att jag är av belastning till min familj och samhället". Det är sjukt och man kan inte tänka så. Nu vet jag ju att du inte har cancer men du borde ju förstå själv att genom att påstå det du skrev sprider du denna tankegång och sjuka kommer ge upp eftersom de känner skuld till sin familj.



sorry if I sound harsch, men man kan inte låta mjuk i ton över en data^.^

2009-03-20 @ 14:35:10
Postat av: nini

Jag tycker också att djurförsök är fruktansvärt, men står det mellan det eller att någon närstående dör, då är valet enkelt.

2009-03-20 @ 14:36:46
URL: http://ninichu.blogg.se/
Postat av: Mandy

Mari: Det är inte det att jag inte inser att människor kommer att bli ledsna eller att jag inte bryr mig egentligen, utan snarare att jag inte vill behöva tänka på vad andra människor tycker om just den här punkten; jag vill själv kunna bestämma om mitt liv.



Simona: Du har helt missat min poäng där. Det är synd att du hakade upp dig på just den punkten, trots att jag bara nämnde det lite snabbt. Det är verkligen inte den största anledningen, utan en av de mindre. Den största anledningen skulle jag i så fall säga är min stolthet. Dessutom som så säger jag inte detta för att påverka någon annan eller så, utan detta är MINA tankar om MITT liv. Detta är det jag vill för mig själv.



Line: Jag förstår precis vad du menar, det är klart jag skulle vilja att någon som jag känner ska bli frisk, men jag tycker inte att det är rätt att testa på djur. Om den som är sjuk tycker att det är okay, så är jag helt för det beslutet, men jag tänker aldrig stötta det.

2009-03-20 @ 16:08:16
URL: http://kikyo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0